Maaltijdsalade met rode bieten

on

In deze maaltijdsalade met rode bieten combineert de aardse smaak van de bieten perfect met sinaasappel, geitenkaas, ontbijtspek en noten. Helemaal niet ingewikkeld te maken en bovendien lekker gezond. Het recept is voldoende als hoofdgerecht voor twee personen of als lunch voor vier.

Hoeveelheid: voor 2 personen
Moeilijkheidsgraad: Makkelijk
Bereidingstijd: ca. 30 minuten

Ingrediënten
– 500 g voorgekookte rode bieten
– 1 sinaasappel
– 1/2 rode ui
– 6 cherry tomaatjes
– 1 el gepelde noten, bijv. pistachenoten
– 6 verse geitenkaasjes met honing
– 6 plakjes ontbijtspek
– 1 el ahornsiroop of honing
– 1 of 2 lente-uitjes
– ca. 75 g gemengde sla
– olijfolie (voor het roosteren)
– honing/mosterd sladressing

En verder:
– een passende ovenschaal

Bereiding
Laat de bieten uitlekken en snijd ze in partjes. Schil de sinaasappel door met een scherp mes de schil en ook het witte vlies weg te snijden.
Sinaasappel schillen
Halveer in de lengte en snijd in dunne plakken. Halveer ook de tomaatjes.
Snijd de ui in dunne ringen, zo ook het lente-uitje.

Verwarm de airfryer op 180 graden.

Verdeel de bieten over de ovenschaal en besprenkel met een beetje olijfolie. Rooster ze 10 minuten in de airfryer. Haal uit de schaal en leg op een bord zodat ze kunnen afkoelen.
Wikkel elk stukje geitenkaas in een plakje ontbijtspek. Leg op een velletje bakpapier of in de ovenschaal die je even insmeert met een beetje olie. Giet de ahornsiroop of honing over de kaasjes.
Bak in de airfryer tot het spek begint te kleuren. Dit gaat vrij snel, dus controleer het elke paar minuten. Laat ze niet te lang liggen, want dan smelt de kaas

Meng intussen alle ingrediënten behalve de noten met de sladressing in een grote schaal.
Leg de nog warme geitenkaasjes er op en garneer met de noten.

Lekker met vers brood.

Variatietip: houd je niet van geitenkaas? Vervang deze dan door feta (koud) of haloumi (gebakken).

Geef een reactie