Pizza als snack, vol van smaak en snel klaar

Wist je dat een pizza in Italië maar magertjes belegd is? Minder is meer smaak, zeg maar. En als je bladerdeeg gebruikt in plaats van brooddeeg, dan ben je ook nog eens supersnel klaar.
Je kunt de pizza eten als snack, bij de lunch of zomaar tussendoor. Maar wij aten ze, om helemaal in stijl te blijven, als voorgerechtje bij een pasta.
Er passen 2 pizzaatjes tegelijk in de airfryer. Wil je er meer maken, dat gaat natuurlijk ook, ze hoeven maar 8 minuutjes te bakken, dus de volgende portie kan er al snel in.

Hoeveelheid: voor 4 personen
Bereidingstijd: 5 minuten + 2x 8 minuten baktijd
Moeilijkheidsgraad: gemakkelijk

Ingrediënten
– bladerdeeg (vers of uit de diepvries)
– 4 el tomato fritto
– 2 cherry tomaatjea
– 2 plakje gekookte ham
– zwarte olijven
– 4 blaadjes basilicum (garnering)
– eventueel Parmezaanse kaas

 

Bereiding
Laat het bladerdeeg eventueel ontdooien.  Afhankelijk van de maat van het mandje zul je het bladerdeeg waarschijnlijk rechthoekig willen snijden. Op die manier kun je er 2 tegelijk bakken. Gebruik je bladerdeeg plakjes, vouw dan elk plakje dubbel en rol het weer uit tot een rechthoekige vorm.

Druk met een deeguitsteker of glas een cirkel in het midden van elk plakje deeg. Maar let op, steek de cirkel niet los!
Bestrijk elke cirkel met een deel van de tomatensaus. Rol de ham op en snijd in blokjes, snijd de tomaatjes in blokjes, de olijven in plakjes. Verdeel alles over de pizzaatjes en strooi er eventueel een beetje Parmezaanse kaas over.

Verwarm terwijl je bezig bent de airfryer naar 190 graden.

Vouw een velletje aluminiumfolie dubbel en leg hierop een velletje bakpapier ter grootte van je 2 pizzaatjes.
Leg de pizzaatjes op het bakpapier en leg dit in het mandje van je airfryer.

Bak ze in ca. 8 minuten tot ze goudbruin en knapperig zijn.
Afhankelijk van je airfryer hebben ze iets meer of iets minder tijd nodig. Gaat het te hard, verlaag de temperatuur dan met 10 graden.

Serveertip: varieer in smaak. Ook lekker is: een half plakje ontbijtspek, een beetje tonijn of wat gorgonzola. Rucola of tijm in plaats van basilicumMaar denk eraan: beleg met mate!

Geef een reactie