Appelcake (koolhydraatarm, paleo, zuivelvrij en glutenvrij)

Een appelcake heeft alleen maar voordelen: makkelijk te maken, overheerlijk, koolhydraatarm, paleo, zuivelvrij én glutenvrij. Wat wil je nog meer?!

Zo lekker dat je hem eigenlijk gewoon bij je ontbijt zou kunnen eten. Want zeg nou zelf… wie wil er nou niet ontbijten met cake? Maar goed, probeer wijs te zijn en maak de cake als er bezoek komt… anders is hij echt op voordat je het in de gaten hebt!

Voeg eventueel nog een halve theelepel kaneel toe voor wat extra smaak.

appelcake

Ingrediënten
– 200 g amandelmeel
– 1 tl bakpoeder
– 60 ml milde olijfolie
– 80 g honing
– 1 tl vanille extract
– 2 eieren
– 1 volle tl citroenrasp (van ongeveer een halve citroen
– 2 appels (bijv. elstar)
– 3 el amandelschaafsel

Bereiding
Bekleed een passende springvorm voor het mandje van je airfryer (wij gebruikten er een van 18 cm) met bakpapier.

Was de appels, schillen hoeft niet, verwijder het klokhuis en snijd in blokjes.

Meng in een kom het amandelmeel met het bakpoeder. Voeg daaraan de olie, honing, het vanille-extract, de losgeklopte eieren en het citroenrasp toe. Klop met en mixer tot een glad beslag.
Voeg dan de appel toe aan het beslag en schep het goed om.

Verdeel het beslag over de springvorm en druk het een beetje aan.

Verwarm de airfryer op 160 graden, voor een XL is 140-150 graden voldoende.
Plaats de bakvorm in het mandje en bak de cake in ca. 60 minuten goudbruin en gaar. Wordt de bovenkant te donker, verlaag dan de temperatuur of dek af met een vel aluminiumfolie.

Rooster het amandelschaafsel in een droge koekenpan lichtbruin. Blijf erbij want het kan ineens erg snel gaan. Strooi op een bord en laat afkoelen.

Haal de cake uit de airfryer als deze gaar is. Je kunt dit controleren door er een satéprikker in te steken. Als er beslag aan plakt, is de cake nog niet gaar. Zet hem dan nog even terug. Los een theelepel honing op in een beetje heet water  en bestrijk hiermee de cake. Strooi er het amandelschaafsel over.

Laat de cake ongeveer 20 minuten afkoelen in de springvorm na het bakken.

TIP: heb je een kleinere airfryer en dus ook een kleine springvorm, dan houd je waarschijnlijk beslag over. Hiervan kun je prima cakejes bakken in een muffinvormpje. Lekker voor naar het werk!

Opmerking: met zoveel verschillende airfryers (het worden er steeds meer) is het altijd lastig om voor elk type de exacte temperatuur aan te geven en de juiste baktijd.

9 Comments

  1. Jose 17 januari 2018 at 13:24

    Ga het echt proberen lijk me heerlijk

  2. sandra bakker 31 januari 2018 at 13:36

    hoeveel koolhydraten zitten er in de appelcake

    1. Simone 4 februari 2018 at 23:32

      Hi Sandra,

      Wij rekenen geen voedingswaarden voor deze recepten uit. Deze zou je zelf kunnen berekenen op de website van het Voedingscentrum.

      Gr, Simone

  3. sandra bakker 6 februari 2018 at 06:50

    kun je de honing ook vervangen door zoetstof

    1. Simone 6 februari 2018 at 22:49

      Jazeker! Wellicht iets minder gebruiken

  4. sandra bakker 6 februari 2018 at 06:56

    nog een vraag je hoe lang moet je voor verwarmen

    1. Simone 6 februari 2018 at 22:50

      Ik verwarm bijna nooit voor. Maar als je dat graag doet dan ongeveer 4 a 5 minuten

  5. jannie 7 februari 2018 at 18:24

    hebben jullie erwten soep koolhydraten zonder speterwten

    1. Anja 16 februari 2018 at 22:28

      Hoi Jannie,
      Wij hebben hier alleen airfryer recepten en een erwtensoep hoort daar niet bij helaas.

Geef een reactie