Gevulde portobello’s voor de lunch

Het eerste recept van het nieuwe jaar is een vegetarisch gevulde portobello’s voor de lunch. Want al zijn de feestdagen -met al dan niet uitgebreide maaltijden- achter de rug, dat wil niet zeggen dat we niet lekker meer mogen eten. Deze portobello’s zijn hier een goed voorbeeld van. De portobello’s worden gevuld met geitenkaas, walnoten en zongedroogde tomaten.

De hoeveelheden in dit recept zijn prima voor 2 personen. Wil je er een volledige maaltijd van maken, dan is dit recept voor รฉรฉn persoon voldoende. Maak er dan bijvoorbeeld in de schil gekookte krieltjes en een uitgebreide salade bij.

Wist je dat portobello’s uit de kluiten gewassen kastanjechampignons zijn? Dus, zijn de grote broertjes niet op voorraad in de winkel, dan kun je ook de gewone kastanjechampignons nemen. Iets meer werk om ze te vullen, maar niet minder lekker (ook leuk als hapje op een feestje).

gevulde portobello

Ingrediรซnten
– 2 portobello’s
– 60 g walnoten
– 50 g verse geitenkaas
– kneepje citroensap
– 3 zongedroogde tomaten
– 0,5 tl oregano
– zout en peper
– 1 zakje rucola
– scheutje olijfolie

Bereiding
Draai de walnoten (hou enkele achter voor de garnering) met de geitenkaas, de zongedroogde tomaten, een kneep citroensap en de oregano in de keukenmachine tot een egaal mengsel. Heb je geen keukenmachine? Hak dan de walnoten en zongedroogde tomaten fijn met een mes. Roer de geitenkaas los in een kom en voeg het walnotenmengsel toe met de citroensap en oregano.
Proef op smaak en voeg peper en zout toe en eventueel nog een beetje citroensap.

Pak de portobello’s, veeg ze schoon als dat nodig is en snijd het steeltje er uit.
Vul de holtes van de portobello’s met het geitenkaas-walnotenmengsel.

Leg de portobello’s in een passend ovenschaaltje en zet dit in het mandje van je airfryer. Heeft je airfryermandje een anti-aanbak-bodem, dan lukt het ook met een velletje bakpapier of een op maat geknipt siliconenmatje (dit kun je ook vaker gebruiken).

Stel de temperatuur in op 180 graden, voor de XL is 170 waarschijnlijk voldoende en bak de portobello’s in 10-12 minuten gaar en goudbruin.
Controleer halverwege of het niet te hard gaat en verlaag dan eventueel de temperatuur met 10 graden.

Leg op elk bord een bedje van de rucola, druppel er een beetje olijfolie over en een kneepje citroensap. Breng op smaak met zout. Leg de portobello’s op de sla, garneer met de achtergehouden walnoten en serveer meteen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.